Statut Miejskiego Przedszkola Nr 5 w Zambrowie, ul. Obrońców Zambrowa 6
STATUT
Miejskiego Przedszkola Nr 5 w Zambrowie, ul. Obrońców Zambrowa 6
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
- 1. 1. Przedszkole jest placówką publiczną, wielooddziałową.
- Pełna nazwa przedszkola brzmi: Miejskie Przedszkole Nr 5 w Zambrowie.
- Siedziba przedszkola: 18-300 Zambrów, ul. Obrońców Zambrowa 6.
- 2. 1. Organem prowadzącym przedszkole jest Miasto Zambrów z siedzibą:
18-300 Zambrów, ul. Fabryczna 3.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Podlaski Kurator Oświaty.
- 3. Przedszkole jest jednostką organizacyjną Miasta Zambrów.
- 4. Przedszkole posługuje się stemplem podłużnym o treści:
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE Nr 5
w Zambrowie
Obrońców Zambrowa 6
18-300 Zambrów
NIP 7231635392 Regon 369940600
tel. 862244555
Rozdział 2.
Cele i zadania przedszkola
- 5. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, w szczególności:
1) udziela dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
2) umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej
i religijnej,
3) wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka, rozpoznawaniu jego możliwości rozwojowych, w miarę potrzeby w podjęciu wczesnej interwencji specjalistów oraz przygotowaniu dziecka do nauki
w szkole.
- Przedszkole może podjąć działania na rzecz organizacji pomocy materialnej dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
- 6. 1. Do zadań przedszkola należy:
1) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności, rozwijanie uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej, zgodnie z odrębnymi przepisami;
3) budowanie systemu wartości, opartego na rozpoznawaniu dobra i zła;
4) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach;
5) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci;
6) tworzenie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
7) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
8) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
9) wprowadzania dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
10) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej
i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
11) organizowanie nauki religii i etyki, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole realizuje zadania określone w ust. 1 w następujący sposób:
1) kształtuje porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi oraz zgodne funkcjonowanie w zabawie
i w sytuacjach zadaniowych;
2) kształci czynności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, wdraża dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
3) wspomaga rozwój mowy dzieci;
4) wspiera dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
5) prowadzi wychowanie zdrowotne i kształtuje sprawność fizyczną dzieci;
6) wdraża dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
7) wychowuje przez sztuki teatralne, muzyczne i plastyczne;
8) wspomaga rozwój intelektualny dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
9) pomaga dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
10) prowadzi wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
11) wspomaga rozwój intelektualny dzieci wraz z edukacją matematyczną;
12) kształtuje gotowość do nauki czytania i pisania;
13) prowadzi wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
- 7. 1. Przedszkole tworzy warunki do zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków organizując pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
- Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej polega na:
1) rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych;
2) wspieraniu rodziców (opiekunów prawnych) i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych;
3) rozwijanie umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodziców (opiekunów prawnych).
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest w szczególności dzieciom:
1) niepełnosprawnym;
2) niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowaniem społecznym;
3) szczególnie uzdolnionym;
4) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
5) z zaburzeniami komunikacji językowej;
6) z chorobami przewlekłymi;
7) znajdujących się w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych;
8) z niepowodzeniami edukacyjnymi;
9) z zaniedbaniami środowiskowymi związanymi z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
10) z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje Dyrektor.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana:
1) dzieciom:
- a) z inicjatywy dziecka, rodziców dziecka, Dyrektora, nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem, poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej, pomocy nauczyciela, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego;
- b) w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, innych zajęć o charakterze terapeutycznym, zajęć rozwijających uzdolnienia.
2) rodzicom i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, zwani dalej „specjalistami”.
- 8. Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną uwzględniającą możliwość wprowadzania nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej (programy własne). Przedszkole może prowadzić powyższą działalność również w celu wprowadzania odmiennych od powszechnie obowiązujących warunków działania i organizacji placówki.
- 9. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania wymienione w § 5-6 we współpracy z:
1) rodzicami (opiekunami prawnymi) dzieci;
2) poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny,
6) Policją, innymi służbami i instytucjami.
- Szczegółowe zadania przedszkola i sposoby ich realizacji ustalone są w planie pracy przedszkola oraz w miesięcznych planach pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
Rozdział 3.
Organy przedszkola
- 10. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.
- 11. Dyrektor:
1) kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
5) odpowiada za mienie przekazane przedszkolu w zarząd oraz dysponuje środkami określonymi w planie finansowymi przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
8) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
9) stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji,
w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki;
10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
11) współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL dziecka celem właściwej realizacji tej opieki.
- 12. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnianych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) kierowania polityką kadrową przedszkola, zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
2) przyznawania nagród, wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.
- 13. W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami (opiekunami prawnymi), a w szczególności:
1) zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola;
2) w przypadku wyrażenia sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów przedszkola;
3) informuje na bieżąco o zmianach w przepisach prawa regulującego pracę przedszkola;
4) określa zasady współdziałania organów przedszkola oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi.
- 14. 1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzi Dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
- Szczegółowe kompetencje Rady Pedagogicznej określa ustawa prawo oświatowe oraz inne obowiązujące przepisy prawa.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem i po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora, organu prowadzącego albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Zebrania Rady Pedagogicznej prowadzi i przygotowuje jej przewodniczący, który jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie regulaminem Rady.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie formy działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
- Nauczyciele oraz inne osoby biorące udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom (opiekunom prawnym).
- Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby jej członków.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i niezwłocznie zawiadamia o tym organ prowadzący o organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzenie planów pracy przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy wychowanków.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola, zwłaszcza projektowaną organizację pracy w ciągu tygodnia;
2) projekt planu finansowego przedszkola;
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora.
- 15. 1. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców (opiekunów prawnych) dzieci uczęszczających do przedszkola.
- W skład Rady Rodziców wchodzą: po jednym przedstawicielu każdej z rad oddziałowych wybranych w tajnym głosowaniu przez zebranie rodziców (opiekunów prawnych) dzieci danego oddziału.
- W wyborach o których mowa w ust. 2 jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic (opiekun prawny).
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców (opiekunów prawnych) w każdym roku szkolnym.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców oraz przedstawicieli rad oddziałowych.
- Rada Rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli, szkół oraz placówek oświatowych i ustalać zasady i zakres współpracy.
- Rada Rodziców może występować do Dyrektora, Rady Pedagogicznej przedszkola, organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
- a) programu wychowawczego,
- b) programu profilaktyki,
2) opiniowanie projektu planu finansowego przedstawionego przez Dyrektora;
3) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania
w przypadku stwierdzenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny niedostatecznych efektów nauczania lub wychowania w przedszkolu.
- 16. 1. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców (opiekunów prawnych) oraz innych źródeł.
- Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności Rady Rodziców.
- 17. 1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach jego kompetencji oraz umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Sposoby rozwiązywania sporów między organami przedszkola :
1) w przypadku zaistnienia sporu wśród Rady Pedagogicznej, Dyrektor bada zasadność oraz przyczynę
i w ciągu 7 dni dokonuje rozstrzygnięcia sporu;
2) w przypadku zaistnienia sporu między Dyrektorem i nauczycielem, Dyrektor wyjaśnia wszelkimi sposobami, wspomagając się obowiązującymi przepisami prawa powód sporu, w szczególnie trudnych przypadkach lub w sytuacji nie rozwiązania problemu, strony zwracają się o pomoc
do organu nadzorującego i prowadzącego;
3) Rada Rodziców może zgłaszać Dyrektorowi zastrzeżenia dotyczące pracy nauczyciela;
4) jeżeli zastrzeżenia są zasadne, Dyrektor udziela nauczycielowi ustnego upomnienia i ostrzeżenia,
w przypadku ponownego uchybienia w wywiązywaniu się z obowiązków, Dyrektor wpisuje upomnienie do akt osobowych;
5) w przypadku zastrzeżenia nieuzasadnionego, Dyrektor wyjaśnia sprawę zainteresowanym w ciągu 7 dni;
6) w wypadku podjęcia przez Radę Pedagogiczną uchwały niezgodnej z obowiązującymi przepisami, Dyrektor wstrzymuje jej wykonanie i powiadamia o tym fakcie organ nadzorujący w ciągu 7 dni;
7) wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga Dyrektor, zaś w przypadku, gdy jest on stroną sporu – organ prowadzący na wniosek zainteresowanego. Rozstrzygnięcie organu prowadzącego jest ostateczne.
Rozdział 4.
Organizacja działalności przedszkola
- 18. 1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora.
- Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- 19. 1 Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Ramowy rozkład dnia każdego oddziału określa czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- 20. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności.
- Liczba dzieci w oddziale przedszkola wynosi nie więcej niż 25.
- Liczba dzieci w oddziale integracyjnym wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci niepełnosprawnych.
- Za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci niepełnosprawnych w oddziale integracyjnym może być wyższa niż ustalona w ust. 3, jeżeli dziecko uczęszczające do tego oddziału uzyskało orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność w trakcie roku szkolnego.
- 21. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego. Dyrektor jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- 22. 1. Maksymalna liczba miejsc w przedszkolu wynosi 275.
- Przedszkole prowadzi 11 oddziałów w pierwszym roku działalności – z możliwością zmiany liczby oddziałów w latach kolejnych.
- 23. 1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
- Przedszkole jest czynne 10,5 godzin dziennie, od godziny 6.00 do godziny 16.30.
- Informację o terminach przerw w pracy przedszkola, o których mowa w ust. 1, dziennych rozkładach dnia i czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej umieszcza się na tablicy ogłoszeń.
Rozdział 5.
Zasady odpłatności
- 24. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala Dyrektor zarządzeniem podanym do publicznej wiadomości.
- 25. 1. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu wnoszone są z góry w terminie ustalonym przez Dyrektora i określonym w regulaminie przedszkola.
- W uzasadnionych przypadkach Dyrektor może na wniosek rodzica (opiekuna prawnego) dziecka, wydłużyć termin wnoszenia opłat, jednak nie dłużej niż do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy opłata.
- Opłaty są wnoszone w formie gotówkowej w przedszkolu z możliwością zmiany formy płatności po uprzednim powiadomieniu o tym rodziców/prawnych opiekunów.
Rozdział 6.
Nauczyciele inni pracownicy przedszkola
- 26. 1. W przedszkolu zatrudnia się zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
- Pracownicy zatrudniani są według potrzeb na podstawie zatwierdzonego na dany rok szkolny arkusza organizacyjnego.
- Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych oraz administracji i obsługi określa Dyrektor w zakresach czynności.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
- 27. 1. Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece dzieci.
- W swoich działaniach nauczyciel jest zobowiązany do kierowania się dobrem dziecka jako wartością nadrzędną.
- Do zakresu zadań nauczyciela należy w szczególności:
1) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom podczas zajęć dydaktycznych, wycieczek, wyjazdów i imprez organizowanych przez przedszkole;
2) przebywanie z dziećmi w trakcie zajęć dydaktycznych;
3) dbanie o pomoce dydaktyczne i sprzęt przedszkola;
4) zapewnienie higienicznych warunków pracy;
5) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej i realizacji jej uchwał.
- Nauczyciel współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, w tym w szczególności ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną;
1) informuje rodziców o realizowanych zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego i plan ów pracy;
2) udziela rodzicom rzetelnych informacji o postępie, rozwoju i zachowaniu dziecka;
3) ustala z rodzicami wspólne kierunki działań wspomagających rozwój i wychowanie dzieci, w szczególności dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych.
- Nauczyciel planuje i prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą oraz odpowiada za jej jakość. W tym zakresie nauczyciel w szczególności:
1) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowanie;
2) wspiera rozwój aktywności dziecka.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych.
- Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną dotyczącą powierzonego mu oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami oraz inną zleconą przez Dyrektora.
- Nauczyciel zobowiązany jest wykonywać inne czynności zlecone przez Dyrektora wynikające z działalności przedszkola.
- 28. Pracownicy nie będący nauczycielami współuczestniczą w procesie wychowawczo – opiekuńczym m.in. poprzez:
1) troskę o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu;
2) współpracę w zakresie zapewnienia dzieciom ochrony przed przemocą i poszanowania ich godności osobistej;
3) zapewnienia sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- 29. 1. Obowiązkiem wszystkich pracowników jest:
1) regularne i punktualne przychodzenie do pracy i podpisywanie się na liście obecności;
2) kulturalne i taktowne zachowanie, dbałość o dobre imię przedszkola;
3) przestrzeganie przepisów bhp i p.poż;
4) uczestniczenie w zebraniach i naradach;
5) bezwzględne przestrzeganie zasad związanych z zachowaniem bezpieczeństwa dzieci powierzonych opiece.
- Szczegółowy zakres uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników ustala Dyrektor.
Rozdział 7.
Prawa i obowiązki dziecka
- 30. Dziecko ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, procesu wychowawczo – dydaktycznego;
2) uczestniczenia we wszystkich formach aktywności organizowanych w przedszkolu;
3) szacunku, godności i nietykalności osobistej;
4) podmiotowego i równego traktowania;
5) swobody w wyrażaniu myśli;
6) rozwijania swych zainteresowań i zdolności;
7) opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa;
8) pomocy nauczyciela w trudnych dla niego sytuacjach;
9) korzystania z pomieszczeń przedszkolnych, sprzętu, zabawek i pomocy dydaktycznych;
10) korzystania z opieki zdrowotnej oraz pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
11) uczestnictwa w imprezach kulturalnych, sportowych i rozrywkowych.
- 31. Do obowiązków dziecka należy:
1) przestrzeganie zasad i norm współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej,
2) poszanowanie godności rówieśników i osób dorosłych;
3) aktywne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych i zabawach ruchowych;
4) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych na miarę swoich możliwości;
5) dbałość o zabawki i pomoce dydaktyczne;
6) stosowanie się do poleceń nauczyciela.
- 32. 1. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:
1) zalegania za ponad dwa miesiące z uiszczeniem opłaty za przedszkole lub opłaty za korzystanie z wyżywienia;
2) nieprzerwanej nieobecności dziecka w przedszkolu trwającej ponad jeden miesiąc bez poinformowania Dyrektora o przyczynie tej nieobecności;
3) ze względu na zachowanie dziecka, uniemożliwiające zapewnienie mu lub innym dzieciom bezpieczeństwa oraz w sytuacji kiedy rodzice nie podejmują współpracy zmierzającej do rozwiązania problemu, w tym między innymi nie korzystają z zaproponowanej terapii, nie podejmują współpracy z poradnią specjalistyczną lub gdy wykorzystane zostały wszelkie inne możliwości zmiany tej sytuacji;
4) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień statutu przedszkola;
5) posiadania przez dziecko orzeczenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o przeciwwskazaniach do korzystania z pobytu w publicznym przedszkolu.
- Skreślenie z listy wychowanków następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
Rozdział 8.
Współpraca z rodzicami
- 33. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu;
2) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
3) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola z zapewnieniem dziecku pełnego bezpieczeństwa;
4) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt oraz za wyżywienie dziecka w przedszkolu;
5) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;
6) zapewnienia dzieciom 6-letnim regularnego uczęszczania na zajęcia;
7) udzielanie pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie, w tym m.in. niezwłoczne powiadamianie przedszkola o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych dziecka;
- 34. 1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Rodzice mają prawo do:
1) zapoznania się z zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola oraz programami wychowania przedszkolnego w danym oddziale;
2) uzyskania rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie;
3) pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
4) przekazywania Dyrektorowi, nauczycielom, wniosków z obserwacji pracy przedszkola.
- 35. Formami współpracy przedszkola z rodzicami są:
1) zebrania grupowe – co najmniej dwa razy w roku szkolnym;
2) konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem, nauczycielami, pedagogiem – w miarę potrzeb;
3) zajęcia otwarte – co najmniej raz w miesiącu w każdym oddziale;
4) udział w uroczystościach przedszkolnych – zgodnie z kalendarzem świąt i uroczystości.
Rozdział 9.
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
- 36. 1 Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola osobiście przez rodziców (opiekunów prawnych) bądź przez inne pełnoletnie osoby na podstawie pisemnego upoważnienia rodziców.
- Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 powinno zawierać numer PESEL osoby wskazanej
do odbioru dziecka oraz podpis osoby upoważniającej. - Dziecko może zostać odebrane przez osobę wskazaną w pisemnym upoważnieniu złożonym w przedszkolu i po okazaniu przez nią dowodu tożsamości.
- Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- Pracownicy przedszkola mogą odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy odbiera je osoba nieupoważniona lub gdy zachowanie osoby, która zamierza odebrać dziecko z przedszkola, budzi obawy, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa i wskazuje na spożycie alkoholu, środka odurzającego lub innej podobnie działającej substancji. O każdym przypadku odmowy wydania dziecka należy niezwłocznie poinformować Dyrektora i rodziców dziecka.
Rozdział 10.
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem
- 37. 1. Przedszkole sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie ich pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza przedszkolem, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
- Dzieci przebywające w przedszkolu są pod opieką nauczyciela, który organizuje im zabawy i zajęcia wychowawczo – dydaktyczne.
- 38. 1. Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci, zapewnia dzieciom bezpieczeństwo zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym.
- Nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsca, w których przebywają dzieci oraz sprzęt, pomoce i wykorzystywane narzędzia.
- 39. 1. Nauczyciel może opuścić oddział tylko w razie przekazania dzieci pod opiekę innego nauczyciela, którego powinien poinformować o wszystkich sprawach dotyczących dzieci będących pod jego opieką.
- W nagłym wypadku nauczyciel może opuścić dzieci pod warunkiem, że zapewni im w tym czasie opiekę innej upoważnionej osoby.
- 40. 1. Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna.
- Nauczyciel zobowiązany jest powiadomić Dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach.
- Pracownicy przedszkola nie podają dzieciom żadnych leków lub substancji o podobnym działaniu.
Rozdział 11.
Postanowienia końcowe
- 41. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 42. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.