Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Miejskie Przedszkole Nr 5 w Zambrowie zobowiązuje się stale zapewniać dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 1440) o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności sporządzone dnia 23.09.2020r. ma zastosowanie do strony internetowej Miejskiego Przedszkola Nr 5 w Zambrowie: http://mp5zambrow.pl
- Data publikacji strony internetowej: 30.08.2018r.
- Data ostatniej istotnej aktualizacji: 18.02.2025r.
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa została zaprojektowana przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej i jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Treści niedostępne
- Brak opisów zdjęć i/lub filmów, tekstu alternatywnego dla czytników obsługiwanych przez osoby niepełnosprawne.
- Część plików nie jest dostępnych cyfrowo.
Administratorzy/redaktorzy dokładają wszelkich starań, aby treści zawarte na stronie oraz ich forma były dostosowywane i zgodne z zasadami dostępności. Strona internetowa i aplikacja mobilna zapewniają ich funkcjonalność, kompatybilność, postrzegalność i zrozumiałość. Podjęte są działania zmierzające do przyłączenia strony do multiportalu obejmującego podmioty miejskie, w tym placówki oświatowe. Może to przyczynić się do spełnienia kolejnych wymogów określonych ustawą, które obecnie nie są wprowadzone ze względu na nadmierne koszty.
W przedszkolu są powołani koordynatorzy ds. dostępności:
- Agnieszka Zaręba – nauczyciel, p. Marta Gwardiak – pracownik obsługi w Miejskim Przedszkolu Nr 5 w Zambrowie.
Kontakt z koordynatorem jest możliwy drogą telefoniczną pod nr 862244555 lub przez pocztę e-mail przedszkole@mp5zambrow.pl
Strona posiada następujące ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami:
- superłącze wyróżnione znakiem (Accessibility Helper sidebar) wskazującym dostosowanie dla osób niepełnosprawnych,
- możliwość zmiany rodzaju czcionki,
- możliwość zmiany wielkości czcionki oraz stopniowego jej zmniejszania i zwiększania,
- możliwość przywracania domyślnego rozmiaru,
- ustawienie kontrastu,
- możliwość wyboru koloru tła i czcionki,
- możliwość usunięcia obrazków lub stylu,
- automatyczne przywracanie ustawień pierwotnych.
Dodatkowo:
- Możliwe jest korzystanie ze standardowych skrótów klawiaturowych oraz ze strony internetowej w wersji mobilnej.
- Pełna obsługa serwisu możliwa jest zarówno przy pomocy samej klawiatury jak i myszki.
- W całym serwisie zadbano o konsekwentną, spójną i logiczną nawigację.
- Czytelne zakładki intuicyjnie wskazujące zawartość.
- Architektura informacji jest logiczna, przejrzysta, spójna i przewidywalna.
- Zagwarantowana jest możliwość pominięcia bloków lub powrotu do wybranych.
- Zapewniona jest na stronie internetowej podmiotu informacja o zakresie działalności – w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo.
- Linki są prawidłowo opisane tak, by informowały o celu, do którego kierują.
Wyłączenia
- Niektóre dokumenty opublikowane na stronie są niedostępne cyfrowo z uwagi na fakt, że posiadają strukturę, w którą nie ma możliwości ingerencji.
- Nie prowadzi się nadawania na żywo, zatem nie są dodawane napisy do multimediów w wymaganym czasie.
Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności
- Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
- Deklarację sporządzono dnia: 28.08.2020r.
- Deklaracja została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia: 18.02.2025r.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
- za rozpatrywanie uwag i wniosków odpowiada: dyrektor przedszkola Anna Biała
- e-mail: przedszkole@mp5zambrow.pl lub biala@mp5zambrow.pl
- telefon: 86 224 45 55
- adres: 18-300 Zambrów, ul. Obrońców Zambrowa 6
Każdy ma prawo:
- zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie (na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp.),
- wnioskować o alternatywny sposób komunikacji z podmiotem.
Żądanie/ wniosek musi zawierać:
- imię i nazwisko oraz dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
- wskazanie strony lub elementu strony, którego dotyczy żądanie,
- wskazanie sposobu kontaktu ze zgłaszającym,
- wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia w formie alternatywnej informacji niedostępnej.
Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, najpóźniej w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie o tym informuje, wyjaśnia przyczynę opóźnienia i wskazuje, kiedy realizacja będzie możliwa, co powinno nastąpić najdalej w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
Skargi i odwołania
- Na niedotrzymanie tych terminów oraz na odmowę realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę.
- Po wyczerpaniu powyższych możliwości skargę można złożyć również do Rzecznika Praw Obywatelskich: https://www.rpo.gov.pl/content/jak-zglosic-sie-do-rzecznika-praw-obywatelskich
Dostępność architektoniczna
- Budynek jest złożony z kilku segmentów o różnej liczbie kondygnacji.
- Do budynku prowadzi 7 wejść w tym 2 główne, 4 wejścia służbowe oraz 1 gospodarcze.
- Dla interesantów przeznaczone są 2 wejścia główne – każde w innym segmencie.
- Teren przedszkola jest ogrodzony. Prowadzą do niego dwa wejścia furtkami oraz wjazd z bramą.
- Bezpieczne przejścia dla pieszych przez drogę pożarową są wyznaczone na wprost furtek wejściowych.
- Droga pożarowa i ciągi komunikacyjne umożliwiają bezpieczny i sprawny dojazd pod wejście główne oraz dodatkowe budynku.
- Odcinki od furtek i bramy do wejść do budynku nie zawierają barier (progów, schodów itp.) uniemożliwiających pokonanie drogi np. wózkiem dla osób niepełnosprawnych.
- Budynek wyposażony jest w urządzenia i ma rozwiązania architektoniczne, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych.
- Dzięki dźwigowi osobowemu o odpowiednio dużych gabarytach i z łatwym dostępem do przycisków – również z przyciskami brajlowskimi oraz możliwością uzyskania połączenia głosowego z serwisem w razie awarii, budynek przedszkola umożliwia dostęp osobom niepełnosprawnym na wózkach inwalidzkich lub z trudnością przemieszczania się do wszystkich kondygnacji od parteru do drugiego (ostatniego) piętra.
- Dostęp do windy jest możliwy bezpośrednio z poziomu wejścia do budynku.
- Różnica poziomów pomiędzy segmentami A i B budynku nie stanowi bariery w przemieszczaniu się osobom poruszającym się na wózkach, gdyż umożliwia to podjazd zabezpieczony barierką ochronną.
- Przestrzenie komunikacyjne są wolne od barier.
- Przemieszczanie się np. osobom słabowidzącym po schodach ułatwiają barierki umieszczone na różnych wysokościach, bezpieczna wykładzina stopni schodowych i powierzchni podłogowych oraz kolorystyczne wyróżnienie pierwszego i ostatniego stopnia w danym ciągu schodów.
- W budynku i na terenie obiektu zapewniona jest wolna od barier poziomych i pionowych przestrzeń komunikacyjna.
- Wejście do przedszkola każdej osoby jest monitorowane przez upoważnionego pracownika.
- Zamiar wejścia do budynku można sygnalizować za pomocą dzwonka elektrycznego znajdującego się przy głównych i dodatkowych drzwiach wejściowych.
- W wejściu głównym oraz budynku przedszkola, ze względu na nadmierne koszty zapewnienia dostępności, nie ma: głośników systemu naprowadzającego dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące, tyflomapy czy tyflomakiety, etykiet i tabliczek z napisami brajlowskimi, oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących, możliwości skorzystania z usług tłumacza migowego, pętli indukcyjnych. W uzupełnieniu: po terenie budynku mogą przemieszczać się upoważnione do tego osoby, po uzyskaniu zgody dyrektora lub wyznaczonej prze niego osoby. Osoby wymagające wsparcia przy przemieszczaniu się w budynku i jego terenie otrzymują je od wyznaczonego do tego pracownika przedszkola.
- Pomoc osobom wymagającym wsparcia w przemieszczaniu się, komunikacji lub uzyskania informacji jest udzielana w uzasadnionym zakresie, zgodnym z wewnętrznymi procedurami, przez wyznaczonych pracowników przedszkola. Zapewniona jest przez to pomoc w udzielaniu informacji lub dotarcia do konkretnego miejsca
- Brak jest tłumacza języka migowego.
- Zapewniona jest możliwość kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego i elektronicznego – w tym internetowego z placówką;
- Budynek posiada 4 toalety dostosowane dla osób niepełnosprawnych.
- Toalety są wyposażone w systemy alarmujące umożliwiające osobie ze szczególnymi potrzebami wezwanie pomocy, która gwarantują pracownicy przedszkola.
- Pokoje administracji przedszkola znajdują się na parterze budynku i na drugim piętrze. Dostęp do nich jest umożliwiony dzięki dźwigowi osobowemu i bezprogowym przejściom.
- W budynku są informacje wizualne na temat rozkładu pomieszczeń wraz z planem ewakuacyjnym i rozkładem pomieszczeń.
- Przed budynkiem znajduje się wyznaczone miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych.
- Zapewniony jest wstęp do budynku osobie korzystającej z psa przewodnika lub psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
- Wprowadzone są procedury ewakuacyjne z uwzględnieniem potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami, a personel przedszkola został odpowiednio przeszkolony, by w razie potrzeby umieć udzielić prawidłowej pomocy.