Dzieci oraz Obraz Absolwenta
Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala,
nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje,
nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje
– przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.
Janusz Korczak
DZIECI w naszym przedszkolu
są:
- radosne i ciekawe świata
- bezpieczne i świadome zagrożeń
- ufne w stosunku do nauczycieli i chętne do współpracy
- zaangażowane podczas zajęć, zabaw i w życie placówki
- kulturalne, uczciwe i tolerancyjne
mają prawo do:
- bezpiecznych i higienicznych warunków podczas pobytu w placówce i realizacji zajęć
- indywidualnego tempa rozwoju
- mądrego wsparcia i profesjonalnej pomocy podczas nauki, zabawy i odpoczynku
- wyrażania własnego zdania oraz zgłaszania potrzeb i wątpliwości
- popełniania błędów i - by ich unikać - uzyskiwania mądrych wskazówek
- uzyskiwania informacji, eksperymentowania, badania, wyciągania wniosków i zgłaszania pomysłów
mają obowiązek:
- dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne, kolegów i koleżanek
- dbać o wygląd i higienę własną, porządek otoczenia oraz wspólne mienie
- z szacunkiem odnosić się do innych i używać form grzecznościowych
- przestrzegać zasad współżycia w grupie
- wykazywać się empatią i zrozumieniem dla potrzeb i praw innych
Absolwent naszego przedszkola
w pięciu sferach rozwojowych posiada wiedzę i umiejętności w różnych dziedzinach umożliwiające mu osiągnięcie dojrzałości szkolnej i rozpoczęcie nauki w szkole:
w sferze językowej:
- zrozumiale dla innych posługuje się językiem polskim w mowie, odpowiada na pytania i formułuje je, recytuje, opowiada, objaśnia itp.
- wymawia wszystkie głoski prawidłowo
- rozpoznaje w słowach sylaby i głoski
- wypowiada się swobodnie i zrozumiale dla otoczenia, potrafiąc koncentrować uwagę na rozmówcy, formułuje i przekazuje własne komunikaty oraz rozumie komunikaty kierowane do niego
- wyraża własne sądy i pyta o zagadnienia dla niego niezrozumiałe
- rozumie dłuższe treści czytane i opowiadane
- rozumie polecenia proste i złożone
w sferze poznawczej:
- dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do nauki pisania
- rysuje wzory od lewej do prawej strony kartki
- interesuje się czytaniem i pisaniem, zna litery, potrafi odczytać wyrazy o prostej budowie fonetycznej, jest gotowe do dalszej nauki pisania i czytania lub posiada te umiejętności
- rozróżnia rzeczywistość od fikcji
- układa historyjki obrazkowe, potrafi przewidywać i wnioskować
- klasyfikuje przedmioty, podaje uogólnienia, dostrzega podobieństwa i różnice, eksperymentuje, szacuje, dokonuje pomiarów
- przelicza elementy, rozróżnia błędne liczenie od poprawnego, zna cyfry i posługuje się nimi w zakresie liczb od 1 do 10 (lub powyżej), w tym zakresie wykonuje dodawanie i odejmowanie
- wykonuje proste działania matematyczne
- rozumie i określa stosunki przestrzenne, czasowe i ilościowe oraz kierunki
- różnicuje stronę lewą i prawą
- rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, wie, do czego służą pieniądze
- daje wyraz własnej ekspresji słownej, ruchowej, artystycznej, myślowej
- z zaangażowaniem uczestniczy w działaniach na rzecz innych, występach, uroczystościach, imprezach itp.
- prezentuje własne osiągnięcia na mniejszym lub szerszym forum
- dostrzega i nazywa zjawiska i zmiany zachodzące w przyrodzie
- dostrzega przystosowanie roślin i zwierząt do życia w określonym środowisku
- wie, jakie niebezpieczeństwa zagrażają przyrodzie ze strony człowieka
- wie, w jaki sposób można chronić przyrodę
- interesuje się światem techniki oraz podejmuje aktywność poznawczą – także przez stosowanie nowoczesnych technologii
- zna niektóre zawody wykonywane przez znane im osoby
- używa wyrazów, zwrotów, wierszy, rymowanek, piosenek w języku obcym nowożytnym i je rozumie
w sferze artystycznej:
- wyraża zainteresowanie działalnością artystyczną i w niej uczestniczy
- jest zainteresowany dziełami kultury, wrażliwy na piękno przyrody i wartości estetyczne
- wypowiada swoją zdolność do przeżywania m.in. poprzez różnorodne techniki plastyczne, przekaz wokalny, recytatorski, taneczny i teatralny
- uczestniczy w uroczystościach, występach, koncertach, zna i prezentuje wiersze, piosenki i proste formy taneczne z repertuaru dziecięcego
- zna różne instytucje kulturalne, bywa w nich i wie, jak się w nich zachować
w sferze zdrowotnej:
- przestrzega higieny osobistej i jest samodzielne w zakresie podstawowych czynności higienicznych
- wie, czym jest zdrowie i życie oraz potrafi chronić je przed zagrożeniami
- wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia, gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią prosić, zna numery telefonów alarmowych
- orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu
- próbuje samodzielnie organizować sobie czas
- jest sprawne i aktywne fizycznie, dba o prawidłową postawę ciała
- zna zasady zdrowego odżywiania i rozumie konieczność odpowiedniego przygotowania żywności do spożycia oraz właściwie zachowuje się przy stole
- zna sposoby zapobiegania zachorowaniom oraz zasady zachowania podczas choroby
- posiada sprawność ciała i koordynację wzrokowo-ruchową umożliwiającą podjęcie czynności złożonych i nauki w szkole.
w sferze społecznej:
- wykonuje czynności samoobsługowe
- posługuje się sztućcami podczas spożywania posiłków
- nawiązuje prawidłowe kontakty z rówieśnikami i dorosłymi
- zna i stosuje zwroty grzecznościowe, szanuje innych i nawiązuje z nimi relacje
- ma poczucie własnej wartości
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności, przestrzega praw innych osób
- rozpoznaje i nazywa podstawowe swoje emocje potrafi je okazywać i radzi sobie z nimi, szanuje emocje innych osób
- uczestniczy w zajęciach i zabawach oraz je inicjuje
- zachowuje ostrożność wobec nieznajomych
- wykazuje zainteresowanie i inicjatywę w nauce i zabawie
- jest zainteresowane światem przyrody, zna jej wartość i ją szanuje
- okazuje zrozumienie i pomoc innym
- konstruktywnie i kulturalnie rozwiązuje konflikty
- zna swoje imię, nazwisko i adres oraz członków swojej rodziny
- wie, że mieszka w Polsce i jest Polakiem, rozpoznaje i nazywa symbole narodowe i stolicę Polski, wie, że Polska należy do Unii Europejskiej, (zna własną przynależność narodową i kulturową)
- rozpoznaje wartości takie jak prawda, dobro, piękno, tolerancja, miłość i przyjaźń
- potrafi ocenić swoje zachowania i stosuje się do przyjętych norm
- prawidłowo reaguje na sukces i porażkę, podejmuje nowe wyzwania
- osiągnął dojrzałość emocjonalną pozwalającą na podjęcie edukacji w szkole.
Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie – naucz.
Jeśli nie wie – wytłumacz.
Jeśli nie może – pomóż.
Janusz Korczak