W grudniu 2022r. w Miejskim Przedszkolu Nr 5 w Zambrowie zakończyła się realizacja działań w ramach programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025” Priorytet 3 Kierunek interwencji 3.1. ustanowionego uchwałą nr 69/2021 Rady Ministrów z dnia 21 maja 2021r.
Działania te były wspomagane środkami w wysokości 3000 zł pochodzącymi z dotacji oraz 750 zł wkładu z strony Miasta Zambrów jako organu prowadzącego.
96% wszystkich środków zostało przeznaczone na zakup nowości wydawniczych do przedszkolnych zbiorów bibliotecznych, a pozostała kwota została wykorzystana na zakup nagród książkowych dla przedszkolaków.
Głównym celem programu było rozwijanie zainteresowań dzieci poprzez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa. Osiągany był on na przestrzeni kilku miesięcy poprzez różnorodne działania promujące i wspierające rozwój czytelnictwa m.in.:
- Pogadanki na temat szacunku do książki, by mogła długo służyć, a także umiejętności dzielenia się nią z innymi, pogadanka na temat właściwego i niewłaściwego zachowania podczas czytania książek, naprawianie zniszczonych książek;
- Kiermasz książek, czyli wyręcz Świętego Mikołaja;
- „Bajka lekiem na zło”- zastosowanie bajki terapeutycznej jako metody na wyciszenie, relaksację i odreagowanie napięcia;
- Przybliżanie książki jako źródła informacji, przynoszenie do przedszkola własnych książek (encyklopedii, albumów, słowników);
- „Choinka strojnisia”- wykonanie pracy plastycznej po wysłuchaniu utworu literackiego. – działania artystyczne na podbudowie literatury;
- „Mądre bajki do słuchania” A, Borowiecka – słuchanie bajek edukacyjnych dla przedszkolaków z audiobooków – poznanie i zrozumienie świata emocji, wspomaganie radzenia sobie z różnymi sytuacjami dnia codziennego;
- „Smok Wawelski” – teatrzyk cieni na podstawie opowiadania A. Widzowskiej. (poznawanie polskich legend);
- Smutna książka i wesoła książka – zabawa z elementem dramy;
- Systematyczne słuchanie e-book np.: „Zimowa przygoda ze Świętym Mikołajem”, ”Złote serce”- Boże Narodzenie, „Piernikowy ludzik”, „Królowa śniegu”.
- „Postać z bajki, którą uwielbiam”- udział w konkursie plastycznym na podbudowie tekstów literackich;
- Akcja Bookcrossing – wędrująca książka– zachęcanie do podejmowania działań czytelniczych w rodzinie;
- Z wizytą w teatrze – Teatrzyk cieni – zabawy parateatralne na podstawie znanych bajek;
- Realizacja projektów i zajęć edukacyjnych w tym ekologicznych z wykorzystaniem literatury np.: „Przedszkolak przyjacielem przyrody”, „Dziecko w świecie wartości”;
- Obchody Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek;
- Akcja pod tytułem – „Panie czytają, dzieci słuchają” – wspólne słuchanie bajek czytanych przez nauczycielki z naszego przedszkola w ramach realizacji programu czytelniczego pt. „Bajki uczą, bajki bawią, bajki humor ci poprawią”. Kontynuacja realizacji programu własnego;
- „Spotkanie z …” – czytanie dzieciom książek w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”;
- „Nasze bajki” – czytanie książek oraz opowiadanie ciekawych wydarzeń przez rodziców, dziadków przedszkolaków (z dostosowaniem do warunków epidemicznych), tworzenie własnej bajki;
- „Poeta wiersze pisze, zachwycam się, kiedy je słyszę.” – spotkania z ciekawymi ludźmi – autorami książek;
- Akademie: „Wiwat Polska” i ,,Przedszkolaki Ojczyźnie” oraz montaż słowno-muzyczny z okazji Dnia Rodziny – prezentacja wierszy patriotycznych i innych poznanych z literatury;
- Kształtowanie wartości z wykorzystaniem dostępnej literatury (np. ,,Wielka księga wartości”, ,,Księga wartości i dobrych obyczajów).
- Realizacja programów czytelniczych;
- Tworzenie kącików czytelniczych;
Przedszkole stale współpracowało z wydawnictwami i księgarniami oraz biblioteką miejską, biorąc chociażby udział w programie „Mały człowiek – wielki czytelnik” – promującym wartości obcowania z literaturą – także bez umiejętności czytania. Pod hasłem „Odwiedziny Królestwa Książek” systematycznie realizowane były wizyty w bibliotece.
Sukcesem okazał się zakup książek do użytku w przedszkolu i z przeznaczeniem dla całej jego społeczności. Zbiory biblioteczne dotąd budowane na bazie własnych, prywatnych darów wzbogaciły się o 112 woluminów o szerokiej tematyce odpowiadającej zainteresowaniom i potrzebom dzieci w wieku przedszkolnym. Potwierdzenie tego dało chętne korzystanie przez dzieci z kącika czytelniczego, prezentującego zakupione w ramach projektu nowości wydawnicze. Dodatkowych 17 pozycji książkowych trafiło jako nagrody do laureatów konkursów i osób promujących czytelnictwo.
Efekty zrealizowanych działań w ramach programu zachęciły całą społeczność przedszkolną do ich kontynuacji. Dzięki prowadzonym działaniom w ramach Narodowego Programu Czytelniczego 2.0 dzieci wykazywały zainteresowanie książką, rozwijały słuchanie ze zrozumieniem, poprawiały koncentrację. Potrafiły ciekawie opowiedzieć fragment utworu, zaprezentować swoją ulubioną bajkę, wykonać ilustrację do tekstu, a przede wszystkim odczuć satysfakcję i zadowolenie z pozytywnych efektów własnych działań i obcowania z tekstem pisanym i słuchanym.
Realizacja programu otworzyła wiele możliwości prowadzenia nowych, ciekawych działań w przedszkolu. Warto, żeby przygoda z książką się nie skończyła i trwała w kolejnych latach.